۱۲هزار میلیارد ریال ضمانت‌نامه برای تعاونی‌های کشور صادر شد

۱۲هزار میلیارد ریال ضمانت‌نامه برای تعاونی‌های کشور صادر شد

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون گفت: تاکنون برای فعالیت شرکت‌های تعاونی در بخش‌های مختلف ۱۲ هزار میلیارد ریال ضمانت‌نامه صادر شده است. مهدی حسین‌نژاد در مراسم دوازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان گلستان در گرگان با اشاره به صدور ضمانت‌های حقوقی، اعتباری و  معاملات برای تعاونی‌ها اظهار داشت: امسال سقف صدور ضمانت نامه برای شرکت

کد خبر : 1393
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰:۲۰
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون گفت: تاکنون برای فعالیت شرکت‌های تعاونی در بخش‌های مختلف ۱۲ هزار میلیارد ریال ضمانت‌نامه صادر شده است.

مهدی حسین‌نژاد در مراسم دوازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان گلستان در گرگان با اشاره به صدور ضمانت‌های حقوقی، اعتباری و  معاملات برای تعاونی‌ها اظهار داشت: امسال سقف صدور ضمانت نامه برای شرکت های تعاونی فعال به منظور مشارکت هرچه بیشتر در توسعه اقتصادی کشور از ۱۵ به ۱۸۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: این صندوق برای شرکت های تعاونی واجد شرایط در مناطق برخوردار تا ۷۰ درصد و غیر برخوردار تا ۸۰ درصد تسهیلات دریافتی از بانک ها؛ ضمانت نامه صادر می کند.

حسین نژاد به وضعیت شرکت های تعاونی استان گلستان در استفاده از ضمانت نامه این صندوق نیز اشاره کرد و افزود: استفاده از این خدمات صندوق در گلستان کمتر از میانگین کشوری بوده درحالی که بهره مندی از مزایای این صندوق در توسعه اقتصادی منطقه تاثیرگذار است.

وی همچنین از اجرایی شدن طرح ساماندهی رتبه بندی شرکت های تعاونی در کشور از اواخر مهر امسال خبرداد و افزود: در این طرح اطلاعات شرکت های تعاونی در سامانه وارد می شود و طبق ۶۴ شاخص مدنظر و به ویژه خوداظهاری، رتبه بندی آنها برای دریافت تسهیلات بانکی اعلام می شود.

به گفته وی؛ اجرای این طرح امنیت را برای کسب و کار شرکت های تعاونی ایجاد می کند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، با بیان اینکه دولت ابزارهایی را برای توسعه فعالیت تعاونی‌ها در نظر گرفته است، گفت: یکی از راه‌ها واگذاری پروژه‌های نیمه تمام یا به اتمام رسیده دولتی به شرکت‌های تعاونی بزرگ مقیاس است.

وی افزود: صندوق این آمادگی را دارد که این پروژه‌ها را از بخش دولتی دریافت و آن را به تعاونی‌ها واگذار کند.

حسین نژاد ادامه داد: برای این کار نیاز است در استان‌ها شرکت‌های تعاونی بزرگ مقیاس مانند شرکت تعاونی عمران شهری شکل بگیرد. برخی از استان‌ها این کار را انجام داده اند و امیدواریم در گلستان نیز به زودی این تعاونی‌ها راه اندازی شود.

وی راه دوم را توسعه تعاونی های موجود دانست و گفت: تعاونی‌ها برای اینکه موفق شوند و سهم بیشتری در اقتصاد داشته باشند باید به علم و تجهیزات روز مجهز شوند.

وی؛ همچنین بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی به منظور برنامه‌ریزی در استفاده از ظرفیت شرکت‌های تعاونی در توسعه کشور تاکید کرد.

از سوی دیگر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سهم تعاونی‌ها در اقتصاد باید به ۲۵ درصد افزایش یابد، گفت: تعاونی‌ها برای اینکه بتوانند سهم بیشتری در اقتصاد داشته باشند، نیازمند آموزش‌های حرفه‌ای و حمایت‌های بیشتر دولت هستند.

محمود ربیعی اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب، اقتصاد در کشور ما دولتی و خصوصی بود اما نظام اسلامی با طرح بخش تعاونی؛ ایجاد یک اقتصاد جدید با رویکرد کاملا مردمی، عدالت محور و برای توزیع مناسب ثروت در بین مردم را بنا گذاشت تا از دو قطبی شدن جامعه در قالب اقتصاد آزاد و کاملا دولتی پرهیز شود.

وی با بیان اینکه باید تغییرات آینده را هم در بخش تعاون مدنظر قرار داد، اظهار داشت: تغییرات با سرعت زیادی در حال وقوع است و شرکت‌های تعاونی باید خود را با آنها منطبق کنند. دیگر با تفکر سنتی نمی‌توان در اقتصاد نقش ایفا کرد.

ربیعی با بیان اینکه برای فعال‌ترشدن تعاونی‌ها و رفع مشکلات آن‌ها دولت باید حمایت‌های بیشتری از آن‌ها انجام دهد، گفت: آموزش‌های حرفه‌ای، افزایش حمایت‌های دولت، ایجاد ساختارهای جدید و همچنین افزایش انگیزه تعاون‌گران سبب افزایش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود