هفته تعاون سرمنشاء تحول جدی در فرهنگ و اقتصاد تعاون

هفته تعاون سرمنشاء تحول جدی در فرهنگ و اقتصاد تعاون

نشست مشترکی با حضور بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، سیدحمید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مدیران عامل اتحادیه ها و تعاونی ها در حاشیه مراسم تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، با سیدحسن خمینی برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، در

کد خبر : 1161
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۳:۱۳
نشست مشترکی با حضور بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، سیدحمید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مدیران عامل اتحادیه ها و تعاونی ها در حاشیه مراسم تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، با سیدحسن خمینی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، در این نشست بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، با تبریک آغاز هفته تعاون از فرصت ایجادشده برای حضور بخش تعاون در محضر فرزند یادگار امام خمینی تشکر کرد.

وی در خصوص ابعاد شخصیتی امام راحل گفت: ما در محضر امامی هستیم که به عنوان یک رهبر سیاسی، الهی و اجتماعی ابعاد شخصیتی گوناگونی داشت. وی ادامه داد: توجه به بعد عدالتخواهی شخصیت ایشان نشان می دهد که حضرت امام از عمق جان به عدالت اعتقاد داشتند و منادی عدالت بودند و از این بابت تاثیرگذارترین شخصیت در سده های اخیر در دنیا بودند.

عبداللهی افزود: با توجه به آموزه های دینی و هدف بعثت انبیاء که همانا رها شدن انسان از شر نفس خودش و  عدل و قسط در جوامع از مهمترین آن است، امام به توجه ویژه ای به اقامه عدل و قسط در جوامع بشری داشتند و با توجه به ضرورت توسعه و بسط عدالت در اجتماع بنیان های انقلاب را پایه ریزی کردند. برهمین اساس آموزش دیدگان بعد از ایشان نیز به موضوع عدالت، توجه ویژه ای داشتند که می توان به شهید بهشتی بنیانگذار نهضت تعاون درکشور اشاره کرد چنانچه وی در اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی موضوع تعاون را مورد اهتمام جدی قرار داد.

به گفته رئیس اتاق تعاون ایران، این مهم نتیجه آموزه هایی بود که  مبلغ و مروج اصلی آن امام راحل بود. وی افزود: پس از تدوین قانون اساسی، تعاون مورد توجه ویژه قرار گرفت چنانچه در سال های اخیر و در سال ۸۶ با ابلاغ سیاست های اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری موضوع توسعه تعاون و اقتصاد غیردولتی وارد مرحله جدیدی شد.

عبداللهی گفت: رویکرد نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدای آن آموزه های حضرت امام بوده و تا به امروز معطوف به توسعه عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی در کشور بود و نماد این تفکر را در تعاون می توان مشاهده کرد. این بدان معناست که نهضت تعاون را می توان به عنوان نماد عملیاتی کردن توسعه عدالت اقتصادی عنوان کرد.

 وی در بخش دیگری از نشست به کارکرد اجتماعی تعاون پرداخت و گفت: نباید از  تعاون صرفا برداشت اقتصادی داشت در حالی که کارکرد اجتماعی هم دارد که کمتر به آن پرداخته شده است.

رئیس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: کاهش فاصله طبقاتی، توجه به اقشار محروم، شراکت و مشارکت افراد در حاصل دسترنج خودشان و از بین بردن فقر از مزایای تعاون است که به نوعی کارکرد اجتماعی تعاون را نشان می دهد.

وی با اشاره به دو مکتب اقتصاد در دنیا بیان داشت: مکتب سرمایه داری و سوسیالیستی دو مکتب بزرگ در اقتصاد دنیا و شناخته شده اند که هر دو به سرانجام نرسیدند اما رویکرد اقتصاد تعاونی به عنوان راهکار سوم بر مبنای تعلیمات دین مبین اسلام است، از دستاوردهای انقلاب بوده که در سطح بین المللی هم مطرح شده است چنانچه در فرانسه از ۱۰ بانک بزرگ، ۵تای آن تعاونی هستند همچنین ۸۳ درصد بخش کشاورزی کشور فرانسه و بیش از ۶۰ درصد کشاورزی در کشور هلند نیز در اختیار تعاونی هاست.

وی گفت: اما متاسفانه در کشور ما به دلایل مشکلاتی که داشته ایم و ضعف فرهنگی از مهمترین آنهاست، مفاهیم و ارزش های تعاون شناخته نشده است.

رئیس اتاق تعاون ایران ابراز داشت: در بیانات مقام معظم رهبری آمده است که سهم بخش تعاون از اقتصاد ۲۵ درصد است و متاسفانه بخش تعاون نتوانسته به این مهم دست یابد، شاید مهمترین علت آن ضعف فرهنگی است همچنین عدم اتحاد برخی مسئولین و تصمیم گیرندگان نسبت به فرهنگ تعاون در دوره های مختلف و بخش دیگری  نیز مربوط به تعاونگران بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم این هفته به عنوان هفته تعاون سرآغاز و منشاء تحول جدی در فرهنگ تعاون و اقتصاد تعاونی باشد و با برنامه هایی که در دستور کار است همچنین با همکاری و مساعدت دولت در راستای حمایت بخش تعاون، بتوانیم حرکت جدی در توسعه فرهنگ تعاون و اقتصاد تعاون درکشور داشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود