شرکتهای تعاونی‌ بستری مناسب برای تحقق توسعه پایدار هستند

شرکتهای تعاونی‌ بستری مناسب برای تحقق توسعه پایدار هستند

استاندار خوزستان تعاونی‌ها را بستری مناسب برای تحقق توسعه پایدار برشمرد. غلامرضا شریعتی در دوازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر خوزستان- که در اهواز برگزار شد- گفت: اقتصاد بخش تعاونی به نحوی مزایای اقتصاد بخش خصوصی و بخش دولتی را به طور همزمان دارد و هم به خلق ثروت مشغول است و هم رویکردهای انسانی و اخلاقی

کد خبر : 1299
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
استاندار خوزستان تعاونی‌ها را بستری مناسب برای تحقق توسعه پایدار برشمرد.

غلامرضا شریعتی در دوازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر خوزستان- که در اهواز برگزار شد- گفت: اقتصاد بخش تعاونی به نحوی مزایای اقتصاد بخش خصوصی و بخش دولتی را به طور همزمان دارد و هم به خلق ثروت مشغول است و هم رویکردهای انسانی و اخلاقی را در بردارد.
وی تاکید کرد: باید ضمن گسترش فرهنگ تعاون در جامعه تعاونی‌ها هم در حوزه‌های مختلف افزایش یابند.
وی اظهار کرد: یکی از آرمان‌های اصلی جوامع، توسعه و رشد سرمایه است که این رشد بر اساس الگوهای متفاوتی بررسی می‌شود و هدف و چگونگی حرکت جوامع را نشان می‌دهد.
وی افزود: برخی جوامع، بخش خصوصی و برخی بخش دولتی تام را مدنظر قرار می‌دهند که هرکدام از این حالت‌ها مزایا و معایبی دارند. اکنون بسیاری از کشورها به بخش خصوصی تام توجه می‌کنند که باعث ایجاد فاصله طبقاتی شده است.
استاندار خوزستان ادامه داد: برخی جوامع نیز بر اساس مدل‌های سوسیال‌دموکراسی پیش‌ رفته‌اند که مشارکت عمومی در این جوامع دیده می‌شود. این جوامع به سمت عدالت اجتماعی و خلق ثروت پیش می‌روند. در جوامع دولتی تام، عدالت برقرار است اما انگیزه برای خلق ثروت جدید و نوآوری کمتر بوده و تصدی‌گری و مداخله دولت در امور بیش از پیش است.
شریعتی گفت: برای تحقق شرایطی که خلق ثروت، نوآوری و مشارکت جمعی داشته باشد، باید فرهنگ تعاون گسنرش یافته و تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف افزایش یابند. گسترش تعاونی‌ها و فرهنگ تعاون بستری مناسب برای تحقق توسعه پایدار و همه‌جانبه است و پایه تعاونی نیز سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی باعث ایجاد سرمایه اقتصادی می‌شود و ویژگی‌های آن اعتماد متقابل، روحیه کار گروهی و ایجاد شبکه‌های ارتباطی مطلوب است که همه این موارد از زیرساخت‌های توسعه تعاون هستند.
وی با بیان این‌که از این طریق می‌توان به سمت آنچه هدف جامعه اسلامی است، پیش رفت، عنوان کرد: گسترش تعاونی‌ها هماهنگ با شعار سال‌های اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی است که اقتصادی استوار بر پایه درون‌گرایی و برون‌زایی،‌ دانش‌محوری و دانش‌بنیانی است و گسترش صادرات و خلق نوآوری در آن نهفته است.
استاندار خوزستان تصریح کرد: بخش تعاون از لحاظ نظری، رویکرد انسانی و اخلاقی دارد که متناسب با آموزه‌های اسلامی است و تجربه نشان داده اقتصاد دولتی در زمینه رویکردهای انسانی و اخلاقی چندان موفق نبوده است؛ اقتصاد بخش تعاونی به نحوی مزایای اقتصاد بخش خصوصی و بخش دولتی را به طور همزمان دارد؛ یعنی هم به خلق ثروت مشغول است و هم رویکردهای انسانی و اخلاقی را در بر دارد.
شریعتی ادامه داد: اقتصاد تعاونی در کنار بخش‌های خصوصی و دولتی، یکی از سه‌گانه مدل‌های اقتصادی است که در جمهوری اسلامی پیش‌بینی و به عنوان سیاست‌های کلی نظام بر آن تأکید شده است. اگرچه در برنامه پنجم توسعه قرار بود ۲۵ درصد اقتصاد کشور را بخش تعاون تشکیل دهد، این امر محقق نشده و نیازمند نگاه بهتر و توجه بیشتر است.
وی افزود: از اهداف اقتصاد تعاونی‌ها این است که از ناکارآمدی‌های بخش دولتی رهایی پیدا کرده و از ثروت‌های بی‌حد و حصر بخش خصوصی جلوگیری کنیم، مشارکت مردمی و عدالت اجتماعی در جامعه گسترش یابد و جامعه‌ای داشته باشیم که همه مردم در آن از حداقل‌های زندگی برخوردار باشند و به سمت جامعه عدالت‌محور که خاص اسلام است، گام برداشته شود.
استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: برای بهره‌گیری بالقوه از بخش تعاون، لازم است همه ادارات، نهادها و دستگاه‌های دولتی روحیه تعاون را بین خود به وجود آورند. امیدواریم با برنامه‌های زیرساختی که توسط وزارت کار تدارک دیده شده، بر تعداد تعاونی‌های برتر خوزستان در سطح ملی افزوده شود.
شریعتی با بیان این‌که در اقتصاد مناطق روستایی، بخش تعاون نقش مهمی ایجاد می‌کند، گفت: اکنون دولت اهتمام جدی در این زمینه دارد و در حال گسترش وام‌های کم‌بهره و بی‌بهره در مناطق روستایی و مرزی است. اخیراً نیز یک و نیم میلیارد دلار برای گسترش اشتغال در مناطق روستایی و مهاجرت معکوس تصویب شده و ایرادات این طرح توسط مجلس رفع شده است و در انتظار تأییدیه آن هستیم تا این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار بگیرد.
وی گفت: فکر می‌کنم با حمایت‌های صندوق توسعه ملی، شرایط مناسبی برای امسال و سال‌های آتی در زمینه اشتغال مولد و توسعه آن در بخش تعاونی در مناطق روستایی فراهم شود و از مسئولان استان به ویژه در حوزه اداره‌کل کار و اداره کل امور روستایی می‌خواهم با همکاری یکدیگر از همین امروز آمادگی لازم را داشته باشند تا به محض ابلاغ این اعتبار شروع به کار کنند.

برچسب ها :

ناموجود