بررسی راههای تامین مالی از طریق حسابداری

بررسی راههای تامین مالی از طریق حسابداری
راه حل تامین مالی از طریق وام، جایگزین مناسبی برای سهامدار غیرعضو هست یا نه؟ مزایا و معایب اخذ وام برای تسهیل نقل و انتقال سهام بین اعضا کدامند؟؛
کد خبر : 1831
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

خاطرجمع”  (فراورده رسانه‌ای روابط عمومی برای اعضای فرهیخته تعاونی)

شماره (یک)

سوال: راه حل تامین مالی از طریق وام، جایگزین مناسبی برای سهامدار غیرعضو هست یا نه؟ مزایا و معایب اخذ وام برای تسهیل نقل و انتقال سهام بین اعضا کدامند؟

مطرح کننده سوال: آقایان ابوالقاسم منجزی و ابوالقاسم ممبینی

پاسخ: بنقل از آقای علی جهان بین ریاست محترم هیأت مدیره تعاونی

اعضای محترم، جناب آقایان ممبینی و منجزی شما از پیشکسوتان تعاونی هستید و دغدغه‌تان بخاطر عدم تصویب موضوع ورود سهامدار غیرعضو در مجامع قبلی بجاست. بدلیل عدم همراهی و رأی موافق دوستان عضو در مجمع، هیأت مدیره بناچار راه‌هایی را بررسی خواهد نمود و در نهایت یکی را بعنوان جایگزین گزینش میکند که ممکن است نسبت به روش سهامدار غیرعضو هزینه بیشتری داشته باشند اما لااقل در دسترس هستند.

انشاءالله در آتیه نزدیک با برگزاری انتخابات پرشور تعاونی و حضور حداکثری اعضای ارجمند، دوستان جدید و خبره‌ای انتختب و وارد هیأت مدیره خواهند شد که اگر ما جزو آنان بودیم یا نبودیم تفاوتی نمی‌کند، طبیعتا همگی با تمام توان و تجربه کمک خواهیم نمود و مشکل فعلی یعنی تامین مالی با بهترین راه حل مرتفع خواهد شد.

اما باید توجه کنیم که راه‌حلهای مطرح پیش روی ما، هرکدام مزایا و معایبی دارند. ازجمله اخذ تسهیلات بانکی از این قاعده مستثنی تیست. گرچه اگر شرکت سهامدار غیرعضو با شرایطی که بنابود وارد میشد بهترین راه حل بود، زیرا در آن صورت بدون ریسک بخطر افتادن و کم و زیاد شدن سهام تعاونی، تنها تغییر نام صاحب سهم اتفاق می‌افتاد. آن هم بطور کنترل شده و بنام شرکتی که مورد اعتماد و در جهت منافع اعضا بکار گرفته میشد و احدی از اعضای متقاضی فروش سهام هم لازم نبود در صف انتظار برای دریافت پول خودشان قرار بگیرند.

در حال حاضر، گزینه‌های دیگری پیش رو داریم که همگی نیازمند بررسی دقیق حسابداری هستند. مثلا اخذ تسهیلات بانکی یا فروش دارایی غیر منقول و غیره که برخی از آن راه‌حلها در اختیار هیأت مدیره بوده و برخی نیازمند تصمیم گیری در مجمع عمومی میباشند. چنانچه بفرض راه حل اتخاذ شده باز هم در مجمع عمومی موفق به کسب دوسوم آرای حاضر نشود، بمعنای این است که ما خدای ناکرده اجازه داده‌ایم یک اختلاف نظر یا تضاد سیاسی وارد کار اقتصادی شرکت تعاونی بشود و این به مصلحت جمع اعضا نیست..

لذا تاکید میکنم، انتخاب سهامدار غیرعضو بلحاظ منطق کار اقتصادی برای اعضای محترم، یکی از بهترین، محکم ترین، بادوام ترین و کم هزینه‌ترین راه حلهای ممکن برای این قضیه بود.

اما گذشت آنچه گذشت و اکنون که اعضا قبول نکرده‌اند، همه گزینه‌های دیگر را میتوان بمثابه یک مساله حسابداری، وری میز گذاشت و بررسی نمود. از نظر علم و تجربه حسابداری، معایب و محاسن، فرصت و تهدید و سود و زیان هر راه حل، با توجه به امکانات و قابلیتهای شرکت تعاونی، شرایط اقتصادی جامعه و تورم موجود قابل محاسبه دقیق است. در نهایت چنین محاسبه‌ای راه درست را با حساب و کتاب تخصصی به ما نشان میدهد.

در آن صورت دیگر نظر شخصی مطرح نخواهد بود. بررسی حسابداری به ما میگوید کدام راه بصرفه‌تر است و میتواند بعنوان گزینه برتر و اولویت قرار گیرد.

مثلا وام را در نظر بگیرید. اولا امکانات ما برای اخذ تسهیلات محدود است. تعاونی با همه شرکتهای زیرمجموعه آن یک بنگاه اقتصادی است که بانکها برای دادن تسهیلات ابتدا توان آن را ارزیابی خواهند کرد. بانکها شرکت را از نظر مالی و توان اقتصادی و قدرت مانور مالی دقیقا مورد سنجش قرار میدهند و سپس متناسب با این برآورد توان مالی، با درخواست تعاونی برای وام موافقت می‌کنند. پس اخذ تسهیلات محدودیتهایی دارد و ممکن است همه نیاز ما را تامین نکند.

شاید کسی بگوید اخذ وام خوب است، چون نسبت به راه حل فروش داراییها ضرر کمتری دارد. درست است که هر وامی هزینه جانبی و بهره دارد اما فروش داراییهای سرمایه‌ای، در شرایط کنونی اقتصادی که بهای املاک و داراییها همواره رو به افزایش بوده و امکان کسب درآمد و سودآوری بیشتری وجود دارد نسبت به وام که تماما هزینه است فروش ملک بصرفه نیست.

همه اینها میتواند در کنار هم قرار بگیرند، با توجه به سود دهی و نرخ تورم و فرمولهایی که وجود دارد. سپس با مقایسه منافع و فرصتهایی که ممکن است از دست بدهیم، مقایسه شوند. بررسی حسابداری به ما میگوید کدام راه بصرفه است.

لذا جای هیچ نگرانی نیست. بنده مطمئن هستم دوستانی که بزودی جزو هیأت مدیره منتخب خواهند بود، با بررسی علمی حسابداری براحتی از بین راه حلهای موجود بهترین راه را پیدا خواهند کرد و مشکل تامین نقدینگی در تعاونی به یاری خدا حل خواهد شد.

پیش از این در جلسه مجمع‌عمومی هم خدمت اعضای محترم و حضار شریف عرض شد با توجه به رویکرد سودرسانی تعاونی و اهرمهای عملکردی که در حیطه مسئولیت و اختیارات تعاونی و شرکتهای زیرمجموعه وجود دارد، همچنین ارتباط کاری که با گروه فولاد خوزستان وجود دارد و در چندین شرکت بطور مشترک با شرکت فولادخوزستان سهامدار هستیم، گرچه میزان سهم فولاد بیشتر از ماست، اما آنچه تاکنون مدیریت محترم فولاد خوزستان نشان داده به ما ثابت می‌کند که همواره از شریک خود یعنی شرکت تعاونی کارکنان، حمایت و مراقبت کرده و خواهد نمود. همه این واقعیتها موجب دلگرمی و امیدواری و رفع نگرانی اعضای تعاونی هستند. پس توصیه ما به همگی دوستان قدیم و جدید این است که با اتحاد و اطمینان و چشم و دل روشن پیگیر اطلاعیه‌های مجامع باشند و در انتخابات پرشور هیأت مدیره در دوره پیش رو حضور فعال داشته باشند.

امیدواریم با برگزاری این انتخابات، در آتیه نزدیک، شاهد ورود نیروهای متعهد از بین شاغلین جوان و پیشکسوتان عضو باشیم که بتوانند در مجامع و هیأت مدیره انشاءالله ورود کنند و توانمندی خود را در انجام کارهای اقتصادی و منطبق با قانون عرضه نمایند.

بیاری حق و همدلی و هم‌افزایی تمامی اعضا، آینده روشن است و شرکت تعاونی ما همانند مجموعه حماسی گروه فولادخوزستان در مسیر افتخار و بالندگی خود به پیش خواهد رفت.

برچسب ها :

ناموجود