آخرین تحولات در مهمترین پرونده‌های حقوقی تعاونی

آخرین تحولات در مهمترین پرونده‌های حقوقی تعاونی
درباره موضوع پرونده حقوقی تعاونی با آقای پیرایش که دوستان باختصار از آن بعنوان زمین جزیره کیش نام می‌برند، اولا در صورتهای مالی مجامع گذشته و گزارشات هیأت مدیره بتفصیل توضیح داده شده است. اطلاع جدیدی که در حال حاضر میتوانم عرض کنم، تحولاتی است که مربوط به دو سه ماه اخیر می‌باشد. ؛
کد خبر : 1839
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹

خاطرجمع”  (فراورده رسانه‌ای روابط عمومی برای اعضای فرهیخته تعاونی)

شماره (دو)

سوال: آخرین تحولات در مهمترین پرونده‌های حقوقی تعاونی

(موضوع مصادره دارایی غیرمنقول معوض بدهی آقای پیرایش)؟

مطرح کننده سوال: جمعی از اعضای ارجمند

پاسخ: بنقل از آقایان داریوش احمدی مدیرعامل محترم و علی جهان بین ریاست محترم هیأت مدیره تعاونی

داریوش احمدی:

درباره موضوع پرونده حقوقی تعاونی با آقای پیرایش که دوستان باختصار از آن بعنوان زمین جزیره کیش نام می‌برند، اولا در صورتهای مالی مجامع گذشته و گزارشات هیأت مدیره بتفصیل توضیح داده شده است. اطلاع جدیدی که در حال حاضر میتوانم عرض کنم، تحولاتی است که مربوط به دو سه ماه اخیر می‌باشد.

اخیرا طی آخرین جلسه دادگاه در جزیره کیش که بنده شخصا در آن حضور داشتم، رأی داوری در دادگاه بدوی بنفع شرکت تجارت کالای آتیه صادر شده است. البته متعاقبا اعتراض طرف مقابل مطرح شده و پرونده کماکان در جریان است. در مرحله بعد، از دادگاه بدوی به تجدید نظر در دادگاه مرکز استان هرمزکان در بندرعباس ارجاع داده میشود.

پیگیری ما همچنان ادامه دارد و انشالله به یاری حق و به کمک وکیل تعاونی پس از تجدیدنظر و صدور حکم بنفع ما با طی مراحل قانونی سند ملک موردنظر میتواند صادر شود و جزو داراییهای شرکت تجارت کالای آتیه قرار گیرد. پس بطورکلی بهتر است هرگونه اطلاع‌رسانی درباره دعاوی حقوقی هنگامی مطرح گردد که حکم نهایی صادر شده باشد. در مورد زمین کیش و دیگر پرونده‌ها بصورت مستمر توسط وکلای محترم درحال پیگیری هستیم و انشالله در مجمع و تصویب صورتهای مالی و در گزارش هیأت مدیره جزئیات کامل هر پرونده قضایی مربوط به  گروه شرکتها به اطلاع اعضای بزرگوار خواهد رسید.

علی جهان بین:

موضوع جناب پیرایش، سالهای سال است که در گزارشات مجامع آمده و حداقل طی دهسال اخیر در رابطه با معاملاتی که با ایشان انجام شده و بدهی ایشان به شرکت، هر هیأت مدیره‌ای بنوبه خودش قضیه را دنبال کرده‌اند.

در سالهایی که بازار شمش فولاد رونق زیادی نداشت، از طریق شرکت تجارت کالای آتیه محصولات فولادی بصورت چکی با ایشان معامله میشد. البته موردی هم نداشتند و معاملات صحیح در جریان بود و چکها مرتب وصول میگردید. تا اینکه معاملات اخیر نامبرده در حدود سالهای ۹۲ و ۹۳ به مشکل برخورد بطوری که جناب پیرایش مبلغی نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان بدهکار شرکت ماندند. از آن پس کالایی به وی فروخته نشد و تاکنون پرداخت بدهی هم صورت نگرفت.

پس از مدتی افراد محترمی بعنوان نمایندگان شرکت نشستهایی با نامبرده برگزار کردند و طبق قول و قراری که گذاشتند، بنا شد در ازای وثیقه گذاردن ملک آقای پیرایش در کیش، در زمان مقرر بدهی تسویه شود.

به هر تقدیر طرف بدهکار بدلیل مشکلاتی نتوانست بدهی را پرداخت کند و کار به مراجع قضایی کشید. تا اینکه حکم جلب صادر شد و ایشان پای قرارداد آمد. در این مرحله حق تعاونی بیشتر از قبل تثبیت شد.

اگر آقای پیرایش به زندان میرفت، با بیماری قلبی که داشت احتمال اینکه بتواند با گواهی پزشکی از زندان آزاد شود وجود داشت. از طرف دیگر داشتن چک از نامبرده باتوجه به قانون چک آنزمان که سختگیرانه نبود، وصول طلب براحتی و در زمان معقول میسر نمی‌شد.

در همان زمان با حضور آقای مهندس محمدرحیم رستی مدیرعامل محترم وقت شرکت سرمایه‌گذاری و بدلایل گفته شده، بهترین کار اینگونه تشخیص داده شد که ملک کیش در گرو گذاشته شود و ضمانت اجرایی آن با توجه به انعقاد قرارداد جدید بهتر و سهل‌الوصول‌تر از داشتن چک بود.

به این ترتیب که اگر تا تاریخ شهریورماه ۱۳۹۹ بدهی برآورد شده بمبلغ ۵۹ میلیارد تومان وصول میشد، سند زمین میتوانست آزاد شود. آن تاریخ گذشت و بدهی واصل نشد و سند زمین هم آزاد نشد.

کار مجددا به مراجع قضایی کشید و از اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ پرونده مجددا به جریان افتاد. از آن تاریخ تاکنون همچنان جناب آقای احمدی مدیرعامل محترم بهمراه جناب دکتر عزیزی وکیل متبحر تعاونی بدقت پیگیر پرونده هستند. علیرغم اینکه آقای پیرایش اعتراضات متعددی را مطرح کرده خوشبختانه همه ایراداتش با تلاش موثر وکیل ما منقضی شده ‌است.

آخرین تحولات پرونده را هم جناب احمدی بشکل کافی و وافی بیان نمودند.

اما اینکه هم اکنون بتوانیم بعنوان دارایی تعاونی روی این ملک حساب کنیم چند شرط مقدماتی دارد.

یکی اینکه در محکمه رأی نهایی و قطعی بنفع ما صادر شود.

دوم اینکه سند زمین بنام تعاونی زده شود.

تا زمانی که این دو مقدمه محقق نشوند، نمیتوانیم آن را بعنوان دارایی خودمان شناسایی و برآورد قیمت کنیم.

در زمان صدور حکم قطعی و صدور سند، طبیعی است که رقم ۵۹ میلیارد تومان و مابقی بهره‌ها تا زمان صدور سند تعیین تکلیف می‌شوند.

سپس در دفاتر ثبت شده و در گزارش هیأت مدیره می‌آید و در صورتهای مالی منعکس می‌گردد. اگر رسیدیم به آن مرحله و تصمیم به فروش داشتیم، میتوانیم سودش را شناسایی و برآورد کنیم.

حسن قضیه در این است که همان زمانی که این ملک جزو داراییهای تعاونی بیاید، تاثیر خودش را در قیمت سهم خواهد گذاشت.

این کل ماحصل قضیه بود و هرچند دوستانی با حسن نیت خبرهایی درباره آن مطرح کردند تا برخی اعضای محترم عجله‌ای برای فروش سهام نداشته باشند، کار خوبی بود. اما توقعات حاشیه‌ای و رقمهای تخمین زده‌ای که احتمالا در این زمینه مطرح شود، در حال حاضر بهیچوجه قابل اتکا نیستند و تمام اطلاعات موثق در این زمینه بجز تحولات دو سه ماهه اخیر که در بیانات جناب آقای احمدی آمد، سال گذشته در گزارش هیأت مدیره به مجمع وجود داشت و مورد تازه‌ای در کار نبوده است.

برچسب ها :

ناموجود