تاریخچه تعاونی از زبان رئیس خردمند و شیرین سخن

تاریخچه تعاونی از زبان رئیس خردمند و شیرین سخن
ورود دوستان شاغل، فصل تازه‌ای از توسعه و شکوفایی را در تعاونی کارکنان فولاد رقم خواهد زد و از هم اکنون امیدهای بزرگی برای حفظ دستاوردها و افزایش سودآوری برای خانواده بزرگ فولاد فراهم آورده است.؛
کد خبر : 1890
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۴:۰۰

تاریخچه تعاونی از زبان رئیس خردمند و شیرین سخن:
ورود دوستان شاغل، فصل تازه‌ای از توسعه و شکوفایی را در تعاونی رقم خواهد زد
ورود دوستان شاغل، فصل تازه‌ای از توسعه و شکوفایی را در تعاونی کارکنان فولاد رقم خواهد زد و از هم اکنون امیدهای بزرگی برای حفظ دستاوردها و افزایش سودآوری برای خانواده بزرگ فولاد فراهم آورده است.

علی جهان بین رئیس هیأت مدیره با بیان این مطلب ابراز اطمینان نمود: با حضور شاغلین جوانتر در ترکیب هیأت مدیره و بازرسین تعاونی، تجارب ارزشمند مدیریتی از سوی پیشکسوتان به آنان منتقل میشود و بتدریج کادرهای جوان و فرهیخته از شاغلین ارجمند مسئولیتها را برعهده گرفته و آینده‌ای درخشانتر از پیش برای شرکتهای بزرگ زیرمجموعه اقتصادی تعاونی خواهند ساخت.
رئیس هیأت‌مدیره که در پاسخ به درخواست یکی از اعضای پیشکسوت تعاونی بنام غلام اورکی این مطلب را بیان می‌کرد با برشمردن عوامل رشد سودآوری و ارزش سهام در سالهای اخیر تاکید نمود: تمامی پیشرفتهای ما ناشی از حمایت پایدار و تاثیرگذار مدیریت عالی شرکت‌فولادخوزستان، هماهنگی و همدلی تیم مدیریتی و اعضای تعاونی و همچنین دخالت ندادن تفکر غیراقتصادی در کارها بوده چنانکه ضرورت انکارناپذیر امروز نیز اندیشه و کار اقتصادی در تعاونی است.

جهان بین گفت: همگی اعضای ارجمند و علاقمندان دلسوز تعاونی که خواهان خوشبختی و اعتلای رفاه اقتصادی خانواده بزرگ فولاد هستند متوجه باشند در این برهه حساس، فرصتی غنیمت برای ساختن آینده دردست ماست که بهآقای علی جهان بین رئیس هیأت مدیره:
درخصوص تاریخچه شرکت تعاونی باید عرض کنم، از ابتدای تاسیس شرکت معظم فولاد خوزستان در دهه پنجاه شمسی، در همان اوایل شرکت تعاونی مصرف کارکنان نیز بوجود آمد و با هدف تامین ارزاق و کالاهای خانواده‌ها کار خود را با احداث یک فروشگاه در مجاورت ورودی قدیم شهرک مسکونی فولاد آغاز نمود.
فعالیت فروشگاه تعاونی پس از انقلاب اسلامی براساس روال معمول تعاونیهای مصرف کارکنان تا سال ۱۳۸۲ به همان منوال ادامه پیدا کرد. در این تاریخ مدیریت وقت فولاد خوزستان رویکرد متفاوتی نسبت به تعاونی اتخاذ نمود.

بدین ترتیب که آقای مهندس وردی‌نژاد که یاد خدمات خیر ایشان نکو باد، با هدف ایجاد زمینه‌های توسعه و سودآوری پایدار، در سال ۱۳۸۲ اقدام به تاسیس یک شرکت مادر به شکل سهامی خاص نمودند. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه فولاد جنوب بوجود آمد تا بصورت هولدینگ زیرمجموعه‌ تعاونی کارکنان در زمینه تامین نیازهای شرکت فولاد فعالیت نماید و عوایدش به سهامداران تعاونی مصرف برسد.
در همان ابتدا، سهام شرکت سرمایه‌گذاری بدین ترتیب بود که ۵۱ درصد متعلق به فولاد خوزستان، ۳۳ درصد تعاونی گروه ملی صنعتی فولاد ایران، ۱۲ درصد شرکت فولاد میانه و ۴ درصد مابقی، متعلق یک شخص حقیقی بود که از ابتدا تاسیس و افتتاح شرکت سرمایه‌گذاری و زیرمجموعه آن را برعهده داشت.
مدیریت فولاد خوزستان به مرور زمان، آن چهاردرصد سهام را نیز از شخص یاد شده خریداری.نمود تا تعاونی مصرف بطور مستقیم مالک ۹۶ درصد کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری باشد و از آنجا که فولاد خوزستان آن چهاردرصد خریداری شده را به شرکتهایی از زیرمجموعه مانند یاوران فولاد و کارگزاری و غیره منتقل نمود، میتوان چین گفت که شرکت تعاونی از آن پس بطور غیرمستقیم مالک صد در صد سهام سرمایه‌گذاری شد.
اما اگر هدف مدیریت فولاد خوزستان را از ایجاد شرکت هولدینگ سرمایه گذاری دوباره مرور کنیم به این نتیجه میرسیم که هدف این بود که منافع این فعالیت اقتصادی به کارکنان فولاد برسد، چه شاغل باشند و یا بازنشسته شوند.

در آن زمان بتدریج کارکنان رسمی و باسابقه فولاد به زمان بازنشستگی نزدیک میشدند و مستمری‌ها نسبت به درآمدهای شاغلین عموما پایین بود. از سوی دیگر شاغلین فولاد در شرایطی کار میکردند که مسئولیتهای سنگینی در بخشهای تولید، پشتیبانی و ستاد برعهده داشتند.
مدیریت فولاد تصمیم گرفت با ایجاد فعالیتهای سودآور در حوزه تعاونی از طریق شرکت سرمایه‌گذاری، منافعی را بصورت پایدار به اعضا برساند. سوددهی سالانه تعاونی منفعتی بود که در این میان برای بازنشستگان کمک خرج مناسب و برای شاغلین درآمد و انگیزه بیشتر و دلبستگی مضاعف به کار در شرکت بحساب می‌آمد.
پس ایجاد انگیزه برای شاغلین و کمک به بازنشستگان، نیت اصلی مدیریت فولادخوزستان در موضوع شرکت سرمایه‌گذاری بود. به مرور که فعالیتها و سفارشات فولاد به زیرمجموعه تعاونی بیشتر شد، درآمدزایی افزایش یافت و سود بیشتری حاصل شد. البته در سالهای ابتدایی بخاطر تقویت بنیه شرکتهای تحت پوشش، تقریبا توزیع سود سالانه‌ای صورت نگرفت. تا سال ۱۳۹۲ که اولین سود تقسیم شد. بدنبال آن همه ساله تا به امروز توزیع سود و ارزش سهام افزایش پیدا کرد.یچ قیمتی نباید آن را از دست بدهیم یا خدای ناکرده با غفلت و بی توجهی وارد مباحث فردی یا گروهی شویم.

آقای علی جهان بین رئیس هیأت مدیره:
گفتیم که، از سال ۱۳۹۲ همه ساله تا به امروز توزیع سود و ارزش سهام تعاونی افزایش پیدا کرد.
بعنوان مثال ارزش سهام کامل که در سال ۱۳۸۱  در حدود ۱۵۰ هزارتومان بود، امروز به بالای ۲۶۵ میلیون تومان رسیده که رشد بسیار چشمگیری برای مدت زمان حدود بیست سال است و علاوه بر اینکه از سال ۹۲ به این طرف همه ساله سودهای قابل توجهی هم تقسیم شده است.
آنچه آمد، خلاصه شفاهی بود از شرح حال تعاونی کارکنان از ابندا تا سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بود.

در این زمان به یک تحول دیگر میرسیم. به این شرح که مشاهده میکنیم مدیریت فولاد خوزستان مصمم شد تا یک اقدام عام المنفعه دیگر صورت دهد. بطوری که شاغلین جدید و قراردادی به جرگه اعضای تعاونی بپیوندند و همانند دیگر همکاران سهمی از منافع شرکت تعاونی کارکنان عایدشان گردد.
تقریبا در اواخر سال ۱۴۰۰ بود که پس از مطالعات و مذاکرات و بررسیهایی، ارزش گذاری سهام شرکت سرمایه‌گذاری صورت پذیرفت و بهای ۳۳ درصد سهام متعلق به گروه ملی به میزان تقریبی ۲۵۰ میلیارد تومان مشخص گردید.
از آنجا که چنین نقدینگی در شرکت تعاونی موجود نبود تا سهم یادشده خریداری شود، بلافاصله مدیریت شرکت فولاد خوزستان وارد عرصه شدند و ارزش این بخش از سهام را پرداختند. عملا با این معامله، سهام شرکت سرمایه‌گذاری بطور کامل به تعاونی کارکنان منتقل شد.
به لطف تامین مالی کامل معامله ذکر شده که با موافقت مدیریت فولاد خوزستان انجام شد، سرمایه و سهام تعاونی افزایش یافت و به تبع آن امکان پذیرش اعضای جدید هم فراهم آمد.
در قالب یک فرآیند خوشایند ثبت نام و عضو گیری، طی مدت کوتاهی قریب به پنج هزار نفر از کارکنان و بازنشستگان به جمع اعضا وارد شدند و یا سهامشان افزایش یافت. آمار اعضای تعاونی از حدود ۳۵۰۰ به بیش از ۸۵۰۰ عضو کنونی افزایش یافت. به تعداد زیادی سهام معادل ۳۳ درصد خریداری شده با نظارت فولاد و تلاش و برنامه‌ریزی مدیریت تعاونی، میان این گروه تازه اعضا توزیع گردید. در بین آنها شاغلین فاقد سهم و اعضای قدیمی تعاونی با تعداد کمتری سهم بودند که با این حرکت رو به جلو کف سهامشان به ۲۴ هزار سهم افزایش یافت. همگی خرسند بودیم که خانوارهای زیادی از خانواده کارکنان جدید به تعاونی پیوستند و از این نعمت بهره‌مند شدند.

با توجه به سوالاتی که مطرح میشود، لازم میدانم یک توضیح هم درباره نحوه معامله یا واگذاری سهام جدید به این گروه از دوستان اضافه کنم. اولا، براساس ارزشگذاری وقت سهام، کل سهامی که به هریک از این عزیزان واگذار شده حدود ۳۴ میلیون تومان برای هر عضو بصورت بدهی به تعاونی برآورد شد. با این توضیح که هرچند بابت خرید سهم بدهی به تعاونی دارند اما از ابتدای فرآیند واگذاری سهام در فهرست اعضا وارد شده‌اند و مانند هر عضو دیگری در سوددهی ها شریک هستند. لذا بمنظور تسویه بدهی مبلغ سهام، قرار بر این شده که ظرف مدت سه سال، سودهایشان در حساب تعاونی بماند و پرداخت نشود. اما به میزان سودی که همه ساله به تناسب تعداد سهم به آنان تعلق میگیرد، بتدریج از میزان بدهی آنان به تعاونی کسر می‌گردد. هرچقدر انشالله سوددهی بیشتر بود، بنفع همه است.
در پایان این مدت سه سال، هر چقدر از بدهی‌ها باقی ماند، مطابق قراری که با هماهنگی فولادخوزستان گذاشته شده، بصورت اقساط ۲۴ ماهه از حقوق ماهانه این گروه کسر و بحساب تعاونی واریز خواهد شد تا از سال چهارم، به یاری خدا همانند باقی اعضای تعاونی به تناسب سهام، سود خود را دریافت نمایند.

پایان/ …

برچسب ها :

ناموجود