شش سال تلاش

به نام خدا

حکایت شرکت تعاونی تولیدی توزیعی کارکنان فولاد خوزستان:

شش سال تلاش،

شش سال درخشش

شش سال رشد پیوسته

حکایت شرکت تعاونی تولیدی توزیعی کارکنان فولاد خوزستان داستانی خواندنی از سرگذشت پر فراز و نشیب یک نهاد مردمی و بنگاه سرمایه‌گذاری اقتصادی با اهداف مشترک برپایه ارزش انسانهای هم پیمان است. شرکت تعاونی که بعنوان تامین ارزاق اعضا و توزیع اجناس از طریق دفترچه های سبزرنگ مقوایی در محدوده ورودی قدیمی شهرک مسکونی سازمانی صنایع فولاد اهواز کار خود را آغاز نمود و امروز یک بنگاه مطرح در عرصه اقتصادی فولادخوزستان است که به تعبیری دربرگیری جمعیت ذینفعانش اگر هم تعداد و همطراز کل مخاطبین شرکت معظم فولاد خوزستان نباشد شاید چیزی کمتر هم نیست.

بهتر دیدیم بخشی از حکایت شرکت تعاونی خودمان را بطور مستقیم و در گفتگوی نزدیک و صمیمی با مدیرعامل هم اکنون تعاونی برای مخاطبین ارجمند ضبط و ثبت نماییم. داریوش احمدی مردی از جنس فولادیهای خونگرم، ساده و صمیمی در عین حال مدیر و کاربلد است که فعالیتش را سالها پیش از سطح معمول کارشناسی در مجموعه آغاز نموده و بتدریج با تلاش و شایستگی لازم تا سطوح مدیریتی ارتقا پیدا کرده است.

کارکنانی که مستقیما با ایشان سروکار دارند دارند او را دوست و برادری دلسوز و مدیری سختگیر و مهربان میدانند. یقینا تلاش بی وقفه او و مجموعه کارکنان تعاونی در کنار هدایتهای هیأت مدیره و بازرسان محترم که همگی از پیشکسوتان برجسته فولاد خوزستان اند. نامهایی که هرکدامشان بلحاظ فرهنگی و تجربه مدیریتی که در پشت سر دارند، وزنه‌ای در میان سرمایه‌های ارزشمند انسانی این شرکت محسوب می‌شوند.

حاصل گفتگوی ما با داریوش احمدی را بی واسطه و مقدمه چنین بخوانید، یقینا قضاوت و ارزیابی با مخاطبان فرهیخته‌ای است که ملاکشان وجدان عمومی و معیارشان تامین منافع عمومی اعضاست:

و اما آقای احمدی پس از حمد و ثنای الهی سخن را چنین آغاز نمود:

تحولات اصلی شرکت تعاونی را باید از حدود دهسال پیش به این سو بررسی و ارزیابی کرد. در آن زمان بعنی حدود سال ۱۳۹۲ هیأت مدیره طی انتخابات باشکوهی در مجمع عمومی سالانه تعاونی تحت نظارت نمایندگان قانونی از اداره تعاون خوزستان و با رأی اعضا بر سر کار آمدند.

انصافا باید گفت از همان ابتدا تاکنون همگی منتخبین مجمع عمومی تعاونی از حمایت قاطع و اثرگذار مدیریت فولاد خوزستان برخوردار بوده‌اند.

این حمایت موثر و روزافزون فولادخوزستان از شرکت‌تعاونی که همواره بدلایل اساسی صورت گرفته در پیشبرد و توسعه فعالیتهای تعاونی نقشی تعیین‌کننده داشته است. می‌دانیم که هموار نمودن مسیر توسعه در حوزه‌های عملکردی و افزایش قدرت مانور اقتصادی لازمه درآمدزایی و سودرسانی به اعضاست . این موضوع در حقیقت همان حمایت اجتماعی و برخورداری از رویکردهایی مبتنی بر دوراندیشی است که در تمام این سالها در نگاه مدیریت فولاد خوزستان نسبت به تعاونی بطور واضحی وجود داشته است.

بطور مثال، اگر امکان بهره‌مندی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گروه فولاد خوزستان برای ما فراهم نمی‌شد در طول دهه گذشته، در آن شرایط خاصی که در بازار سرمایه و استان دشواریهای خاصی ایجاد میکرد، علاوه بر محدودیت‌های محیطی فراوان، یقینا نمی‌توانستیم موجبات بقا و رشد تعاونی را فراهم نماییم.

اینکه هیأت مدیره تعاونی از اوایل دهه نود شمسی تاکنون توانسته‌اند چشم اندازهای تازه‌ای را همراه با استراتژِی بلند مدت تعریف و دنبال نمایند، بدلیل رویکرد پشتیبانی و راهگشایی مدیریتی فولاد خوزستان در کنار حضور و برخورداری از توان و تجارب تخصصی اعضای هیات و بازرسین محترم و رایزنی با پیشکسوتان در دوره های مختلف بوده است.

با استناد به همین دلایل باید اضافه کنم در حقیقت دوره جدید تحولات عمده در شرکت تعاونی از همان سال ۱۳۹۲ با سیاستگذاری توسعه‌ای متکی بر حمایتهای بیرونی از سوی شرکت فولاد خوزستان آغاز شد.

بطوری که ما عملا بعنوان سهامدار عمده ۶۳ درصدی در شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه فولاد جنوب مطرح شدیم. شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه با دوازده شرکت تابعه خود بصورت یک مجموعه هلدینگ در زمینه اجرای پروژه‌های بخش فولاد فعالیت دارد.

خصوصا از سال گذشته تاکنون این حمایتها ملموس‌تر است. عوامل و افراد متعددی در این تحول تاثیرگذار بوده‌اند از جمله حضور آقای دکتر حبیب اله رضایی بعنوان مدیرعامل و نائب رئیس هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه فولادجنوب و مسئولیت نامبرده در تعاونی، باعث تسهیل اقدامات سودآور و راهگشای توسعه فعالیتها بیش از هر زمان بوده است.

بدین ترتیب در یک همکاری متقابل در جهت اهداف متعالی و عام المنفعه تعاونی موفق شده‌ایم گامهایی برداریم که درحقیقت زیربنای تحول و رشد شرکت تعاونی را در سالهای اخیر پایه ریزی و محکم نماییم و انشالله برای آینده نزدیک تداوم سودآوریها تضمین شود.

جهت اطلاع عموم اعضا اضافه کنم فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری دامنه‌های وسیع و سودآوری فراوانی را در حوزه‌های حمل و نقل، خدمات، تولید و بازرگانی شامل می‌شود که از طریق شرکت‌های تابعه به انجام می‌رسد. عمده این شرکت‌ها شامل:

شرکت تامین مواد معدنی صنایع فولاد، شرکت خدمات مالی مهندسی خلاق خوزستان، شرکت مهندسی فن آور معادن و فلزات(mmte)، شرکت چند وجهی فولاد لجستیک، شرکت کشتیرانی خط اقیانوس آزاد، شرکت تجارت کالای آتیه، شرکت یاوران فولاد جنوب، شرکت کارگزاری ستاره جنوب، شرکت نیروگاهی فولاد توان جنوب، شرکت نسوز خوزستان واحد دولومیت، شرکت توسعه فولاد و ذوب جنوب، شرکت (psi) در امارات متحده،  و شرکت لکوموتیو ریل اروند می‌شوند.

بتدریج بعنوان هیأت مدیره و مدافع منافع اعضا به این سمت حرکت کردیم که بدلیل مصالح و تضمین آتیه ارزش سهام اعضا حدود ۱۴ درصد از سهام تعاونی در شرکت‌های زیرمجموعه را به شرکت فولاد خوزستان بفروش برسانیم. مثلا در بحث حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، فولاد خوزستان شریک پنجاه درصدی تعاونی شد و همچنین موفق شدیم در شرکت پیشگامان نیز شریک فولاد خوزستان شده و به سوددهی نسبتاً خوبی هم برسیم.

در زمینه حقوقی طی بازه زمانی چندین ساله از سال ۱۳۹۲ تا کنون، پرونده‌های متعددی را در شعبات مختلف دادگاهی مورد پیگیری قرار داده‌ایم و به موفقیتهایی نیز رسیده‌ایم. درباره مابقی پرونده‌ها نیز از طریق وکلای شرکت سرمایه‌گذاری در حال پیگیری حقوقی و قضایی هستیم.

در نتیجه اقدامات هیأت مدیره و همکاری و مساعدت فولاد خوزستان بتدریج اعضای تعاونی شاهد رشد جهش گونه ارزش سهام شدند، بطوری که در سال ۱۳۹۸ ارزشگذاری سهام رقم ۶۰ میلیون تومان را نشان داد و توجه همگان را بخود جلب نمود. متناسب با این رشد ارزش سهام، سود قابل ملاحظه‌ای هم در موعد قانونی به اعضا پرداخت گردید و اعضای تعاونی و همه ناظرین را به شکل ملموس‌تری متوجه تأثیرات شرکت سرمایه‌گذاری و تحولات رو به توسعه تعاونی شدند.

سهام تعاونی رشد کمی چشمگیری پیدا کرد. بطوری که از کمتر از ۲۶۰ میلیون سهم در سال ۹۵ شاهد رشد صد در صدی تعداد سهام تا سال ۱۴۰۰ بودیم که به رقمی بالای ۵۸۱ میلیون سهم رسیدیم.

در زمینه رشد ارزش سهام، در سال‌های ابتدایی دهه نود اتفاق خاصی ثبت نشد و اصولاً ارزش‌گذاری رسمی هم صورت نگرفت. اولین ارزش‌گذاری رسمی در سال ۱۳۹۴ به میزان حدود ۱۸۰۰ میلیارد ریال انجام شد. ارزش سهام اعضا در آن زمان از یکصدهزارتومان به ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان رشد یافته بود و سپس سال‌های بعد و رشد‌های چشمگیر ارزش سهام که امروزه آخرین قیمت‌گذاری رسمی بیش از ۲۶۵ میلیون تومان ارزش دارایی سهام اعضای ارجمند برآورده شده و مرتب رو به توسعه هم هست.

هیأت مدیره بخصوص از سال ۹۶ به این سو اهداف بلند مدتی را برای ترسیم افق چشم انداز توسعه تعاونی ترسیم و مشخص نمود و تحولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گسترده‌ای را در سایه این اهداف آغاز کرده و دنبال نمود.

از تغییر نام تعاونی از تعاونی مصرف به تولیدی توزیعی کارکنان فولاد خوزستان که در عمل هم سرآغاز تحولات زیادی شد و در گشودن افق‌های تازه در مسیر برنامه‌های توسعه تعاونی تأثیرگذار شد..

سپس نوبت به ترمیم ساختار‌های سازمانی و منابع انسانی تعاونی رسید که از طریق اقداماتی نظیر برقراری بیمه تکمیلی و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و بازسازی و توسعه مکان فروشگاه‌ها برای عرضه خدمات هرچه بیشتر به خانواده‌های فولاد دنبال شد.

بهینه‌سازی و بازسازی ساختمان‌های اداری و فروشگاه و انبار‌های تعاونی با استقرار سیستم‌های نرم‌افزاری نظارت و کنترل، اقدامات نرم‌افزاری مانند تکمیل بانک اطلاعاتی اینترنتی تعاونی و ثبت رکورد‌های عملکردی و دستاورد‌ها در سامانه نظارتی اداره تعاون، از آن جمله است.

همچنین طراحی و راه‌اندازی نرم‌افزار مخصوص اطلاع‌رسانی تعاونی از طریق تلفن‌های همراه اعضا، تلاش برای حذف واسطه‌ها و ارتباط مستقیم با شرکت‌های تولیدی جهت عرضه کالا‌ها و خدمات، پیش‌بینی و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه خرید کالا و ازدواج برای خانواده‌ها و فرزندان کارکنان، برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا شامل پوشاک، لوازم خانگی و مبلمان، لوازم تحریر و صنایع دستی و آجیل و خشکبار که بطور مکرر در طول سال‌ها و به مناسبت‌های ملی و مذهبی مانند نوروز و سال تحصیلی و ماه مبارک رمضان و غیره با استقبال و فروش شایان توجهی برگزار شد.

عقد قرارداد‌های بزرگتر با شرکت فولادخوزستان مانند کاروان‌های راهیان نور و اردو‌های تفریحی و توسعه و نگهداری فضای سبز و محوطه جاده دسترسی و شهرک مسکونی دویست دستگاه که برای دو سال متوالی با بکارگیری حدود یکصدو پنجاه نیرو انجام شد.

مجامع عمومی بطور منظم در موعد قانونی برگزار شدند، برگه‌های سهام جدید تهیه و بدست اعضا رسید و همه ساله تقریباً انتخابات بازرسین همراه با صورت‌های مالی تعاونی به انجام رسید.

مطابق روال قانونی انتخابات هر دوره بازرسین محترم هر یکسال و هیأت مدیره هر سه سال بطور منظم برگزار شد. حتی در دوران همه‌گیری کرونا فعالیت‌های تعاونی با شرایط خاصی دنبال شد.

در آن دوران مایحتاج ضروری خانواده‌ها مانند مرغ و گوشت و برنج و روغن بصورت سهمیه‌ای و حتی لاستیک خودرو بطور غیرحضوری آمارگیری و ثبت درخواست شد. سپس با استفاده از پیک ویژه به درب منازل اعضا ارسال گردید. لذا تلاش شبانه روزی همکاران تعاونی باعث شد تأمین مایحتاج مردم با کمترین تأثیر از محدودیت‌های پاندمی تأمین شود.

علیرغم محدودیتهای کرونا، در آن دوران سخت هم موفق شدیم مجامع تعاونی را در زمان خاص خود مطابق قانون در محوطه روباز زمین‌های ورزشی با همکاری واحد‌های بهداری، انتظامات و تربیت بدنی فولاد برنامه‌ریزی و اجرا نماییم. بطوری که همکاران سختکوش تعاونی صندوق‌های رای‌گیری را در محیط کاملاً بهداشتی در زمین چمن ورزشی برپا کردند و رأی اعضا را جمع‌آوری نمودند. باید بگویم در زمان خودش این اقدامات ابتکاری بطرزی بیسابقه‌ نسبت به تعاونی‌های هم استانی و حتی کشوری صورت پذیرفت.

به هر حال، در ادامه طرح‌های توسعه‌ای جدید، پس از راه‌اندازی شعبه زیتون فروشگاه تعاونی در سال ۱۳۹۵ اخیراً بمنظور توسعه تسهیلات فروشگاهی برای خانواده بزرگ فولاد به پیشنهاد هیأت مدیره محترم موضوع قرارداد جدیدی برای احداث یک شعبه بزرگ و مدرن فروشگاهی با استفاده از ملک بزرگ ۱۴۰۰ متری در منطقه کوی ملت اهواز در دستورکار قرار گرفت. خوشبختانه موفق شدیم این ملک تجاری را با قیمت بسیار مناسب بصورت اجاره ۶ ساله بشرط تملیک از شرکت فولاد خوزستان خریداری نماییم که در مراحل پایانی تحویل و پایان کار عمرانی آن هستیم و به یاری خدا و تلاش دست اندرکاران ظرف ماه‌های آینده خبر‌های خوبی درباره پروژه هایپر بزرگ تعاونی به اطلاع اعضا و خانواده‌ها خواهد رسید.

در حوزه توسعه سهام تعاونی و تعداد اعضا از سال ۹۶ و ۹۷ به این سو بسیار موفق بوده‌ایم. طبق آمار موفق به عضو‌گیری صد‌ها نفر از همکاران فعلی و تازه استخدام شرکت فولاد خوزستان شدیم. همچنین یک اقدام مثبت دیگر توفیق همکاران در بازگرداندن جمعیتی بالغ بر هزار و هشتاد نفر از اعضایی بود که در همان سال‌ها تنها بدلیل مشکلی که بدلیل بازنشستگی ایشان از فولاد پیش آمد، عضویتشان از تعاونی لغو شده بود.

در حالی که در آن زمان در اساسنامه شرط شاغل بودن در فولاد خوزستان برای عضویت وجود داشت و موجب نگرانی و دلسردی خانواده‌های آن گروه از پیشکسوتان شده بود. همان اشخاصی که سال‌های مفید عمر کاریشان را در این شرکت سپری نموده و با جان و دل در سالهای دشوار دفاع مقدس، تحریم‌های ظالمانه و بدی آب و هوای منطقه، فولاد خوزستان را محافظت نموده و بدین مرحله رسانده بودند.

در ابتدای سال ۱۴۰۰ طرح پیشنهادی خرید ۳۳ درصدی سهام تعاونی گروه ملی صنعتی فولاد ایران با مدیریت محترم فولادخوزستان مطرح شد. با این پیشفرض که شرکت تعاونی ما بتواند پاسخگوی درخواست‌های پذیرش عضو باشد و ما بگونه‌ای برنامه ریزی کنیم که حدود ۷ هزار نفر از متقاضیان خرید سهام را از بین شاغلین جدید و بازنشستگان فولاد جذب نماییم.

خوشبختانه با پیگیری هیأت مدیره و مساعدتهای شرکت فولاد خوزستان، در این مرحله نیز اعتبار لازم تأمین شد و سهام یاد شده توسط فولاد خوزستان برای تعاونی خریداری گردید.

لذا بلافاصله با بسیج همکاران تعاونی و کمک تعداد دوازده نفر از بازنشستگان بصورت داوطلب، یک حرکت جهادی براه افتاد. خوشبختانه شرایط بگونه‌ای مدیریت شد که ثبت نام افراد از طریق بارگذاری اطلاعات طی یک فرآیند بسیار منظم براساس حروف الفبا صورت پذیرفت و طی آن بالغ بر پنج هزار رکورد مشخصات در فرم‌های مخصوص ثبت نام وارد شده و به فهرست اعضای تعاونی اضافه شدند. به اعتقاد دوستان ثبت نام این عدد چشمگیر یک موفقیت مردمی برای همکاران تعاونی بحساب آمد که میتواند در تاریخ دستاورد‌های ارزشمند این دوران ثبت گردد.

حالا دیگر نهال کوچک یکصد نفره سال ۱۳۵۵ تعاونی و حدود سه هزارنفری سال ۱۳۹۹ با رشد چشمگیر و به یاد ماندنی خود در کمتر از یکسال، در سال ۱۴۰۰ به یک درخت تناور و بارور با بیش از هشت هزار و پانصدو یازده نفری متحول شده است.

امیدواریم همگی ما این نهاد بزرگ و درخت تناور، مثمرثمر و مردمی تعاونی را امانتی ارزشمند بدانیم که با همدلی و تعاون تک تک اعضا و در سایه حمایت‌های فولاد خوزستان بگونه‌ای درخور نگهداری و آبیاری شود و تا سال‌های سال، خانواده بزرگ فولاد خوزستان و آیندگان از خدمات و دستاورد‌هایی آن بهره‌مند و متنعم باشند.